4 ژوئیه 2022 - بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شده است، ابتلا به دیابت - به ویژه با کنترل ضعیف قند خون - با پیشرفت سریع تر به نارسایی قلبی در افرادی که در معرض خطر بالای این بیماری هستند، مرتبط است.

نارسایی قلبی ناتوانی قلب در پمپاژ کافی خون برای رفع نیازهای بدن است. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 ممکن است در معرض خطر بیشتری برای نارسایی قلبی قرار داشته باشند که بخشی از آن به دلیل اثرات مضر افزایش قند خون بر سلامت عروق خونی است. از سوی دیگر، مصرف برخی از داروهای دیابت، به ویژه مهارکننده‌های SGLT2 مانند داپاگلیفلوزین(Farxiga) و امپاگلیفلوزین(Jardiance ) با نتایج بهتر مربوط به نارسایی قلبی مرتبط است. برخی از عوامل سبک زندگی- حتی عاداتی به سادگی نوشیدن قهوه -  ممکن است نتایج نارسایی قلبی را در افراد مبتلا به دیابت یا بدون دیابت بهبود بخشد.

در مطالعه ی اخیر، محققان 4774 بزرگسال مبتلا به نارسایی قلبی پیش بالینی را مورد بررسی قرار دادند- به این معنی که آنها خطر ابتلا به این بیماری را بر اساس آزمایش‌های پزشکی نشان دادند، اما هنوز علائم این بیماری را نداشتند. در این گروه، محققان علاقه مند به بررسی ارتباط داشتن دیابت و کنترل قند خون با پیشرفت به نارسایی قلبی کامل بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان حدود 75 سال بود و به طور متوسط ​​8.6 سال پیگیری شدند.

اهمیت کنترل قند خون در مراحل اولیه ی نارسایی قلبی شناسایی شد

در طول دوره پیگیری، در مجموع 470 مورد جدید نارسایی قلبی ثبت شد. شرکت‌کنندگانی که قبلاً به عنوان افراد دارای نارسایی قلبی پیش‌بالینی در مرحلهB ، شناسایی شده بودند - مرحله ی B، احتمال ابتلا به نارسایی قلبی را نسبت به افراد دارای نارسایی قلبی پیش بالینی مرحلهA بیشتر می‌کند - با سطحA1C (معیار کنترل طولانی‌مدت قند خون) 7 درصد یا بالاتر، در سن متوسط ​​80 سال، دچار نارسایی قلبی شدند، در حالیکه شرکت کنندگان دیابتی با سطحA1C پایین تر در سن متوسط 83 سال و شرکت کنندگان بدون دیابت در سن متوسط 82 سال دچار نارسایی قلبی شدند.

در مقایسه با شرکت کنندگان غیر دیابتی با نارسایی قلبی پیش بالینی مرحلهA ، افراد دیابتی مبتلا به نارسایی قلبی پیش بالینی مرحله ی Bو سطحA1C  برابر با 7 درصدیا بالاتر، 7.56 برابر بیشتر در معرض نارسایی قلبی در طول دوره پیگیری بودند.

محققان خاطرنشان کردند که بیشتر مطالعات مربوط به دیابت و نارسایی قلبی، افرادی را که قبلاً به نارسایی قلبی کامل مبتلا بودند، مورد بررسی قرار داده‌اند. چیزی که مطالعه ی ما را به ویژه ارزشمند می کند این است که اهمیت کنترل قند خون را در مراحل اولیه نارسایی قلبی، قبل از اینکه افراد علائمی داشته باشند، یا معیارهای تشخیص واقعی این بیماری را برآورده کنند، نشان داد.

محققان نتیجه گیری نمودند که در میان سالمندان مبتلا به مراحل پیش بالینی نارسایی قلبی، دیابت کنترل نشده با خطر قابل توجهی از پیشرفت نارسایی قلبی مرتبط بود. آنها گفتند: نتایج ما نشان می دهد که هدف قرار دادن دیابت در مراحل اولیه ی نارسایی قلبی، بسیار حیاتی است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/07/04/diabetes-and-worse-glucose-control-linked-to-faster-progression-to-heart-failure/